Sila klik link di bawah untuk terus ke pautan soalan latihan:
Sorof
Nahu
Insya'
Mutolaah
Feqah
Tauhid
Tafsir
Hadis
Al-Quran
*Jika ada sebarang masalah sila sms/hubungi: AMY 019 6292346
Semoga diberkati Allah swt.
...
Pepatah arab:
لو كان نور العلم يدرك بالتمني** ما كان يبقى فى البرية جاهلا
Jika mendapat ilmu itu cukup dengan berangan-angan nescaya tidak ada kejahilan di dunia.
Thursday 23 May 2013
Wednesday 20 February 2013
Friday 15 February 2013
Perbezaan المَسّ واللَّمَس
الفرق بين المَسُّ واللَّمَس
أنّ المسّ يخالف اللمس في ثمانية أمور :
Dua perkataan ini di dalam bahasa mempunyai perkataan yang sama iaitu menyentuh, tetapi di dalam istilah FEQH mempunyai perbezaan iaitu
المسّ
(sentuh) |
اللَّمَس
(sentuh) |
أنه ينتقض
الماسّ دون الممسوس
Yang batal wudhu' hanya orang yang menyentuh sedangkan yang disentuh tidak batal
|
أنه ينتقض به
اللامس والممسوس
kedua-dua orang yang menyentuh dan disentuh wudhu'nya sama-sama batal
|
أنه لا يشترط
في المسّ اختلاف النوع ذكورة وأنوثة
Dalam perkara membatalkan wudhu' tidak disyaratkan berbeza kelamin
|
بخلاف اللمس
Disyaratkan mesti berbeza kelamin/jantina
|
أن المسّ قد
يكون في الشخص الواحد
Biasanya terjadi untuk seorang sahaja
|
لا يكون إلا
بين اثنين
Pasti antara 2 orang atau lebih
|
أن المسّ لا
يكون إلا بباطن الكف
Khusus menggunakan bahagian di dalam jari-jari dan telapak tangan
|
يكون بأيّ
جزء من البشرة
Membatalkan wudhu' dengan meyentuh seluruh kulit
|
أن المسّ لا يختص بالأجنبيَّيْن
Tidak disyaratkan tidak adanya hubungan mahram
|
بخلاف اللمس
Disyaratkan harus tidak ada hubungan mahram
|
أن مسّ الفرج
المبان ينقض إذا بقي اسمه
Anggota tubuh yang terpisah membatalkan wudhu' jika masih ada namanya
|
بخلاف لمس
العضو المبان
Tidak disyaratkan masih adanya nama dari anggota tubuh yang terpotong - menurut ibunu hajar
|
اختصاص المسّ
بالفرج
Khusus pada qubul dan dubur
|
بخلاف اللمس
Tidak khusus pada qubul atau dubur
|
أن المسّ لا يتقيّد ببلوغ الشهوة
Tidak disyaratkan sampai pada batas syahwat
|
بخلاف اللمس
Disyaratkan harus sampai pada batas syahwat
|
مصدر : نيل الرجاء بشرح سفينة النجاء ، للعلاّمة أحمد بن عمر الشَّاطري
Labels:
FEQH
Thursday 7 February 2013
BANK SOALAN
SOALAN 2012
AL-QURAN
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
NAHU
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
SOROF
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2(K1) & UPP2(K2) , PPT(K1) & PPT(K2) , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
MUTOLAAH
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
INSYA'
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
FEQAH
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TAUHID
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT(K1) & PPT(K2) , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
HADIS
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TAFSIR
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT(K1) & PPT(K2) , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
SIRAH
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
SMA
Tauhid
Tafsir
Sorof
Nahu
Muto Insya'(1) Muto Insya'(2)
Hadis
Feqah
AL-QURAN
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
NAHU
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
SOROF
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2(K1) & UPP2(K2) , PPT(K1) & PPT(K2) , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
MUTOLAAH
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
INSYA'
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
FEQAH
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TAUHID
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT(K1) & PPT(K2) , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
HADIS
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TAFSIR
TINGKATAN 1 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 3 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
TINGKATAN 4 : UPP1 , UPP2 , PPT(K1) & PPT(K2) , PAT
TINGKATAN 5 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
SIRAH
TINGKATAN 2 : UPP1 , UPP2 , PPT , PAT
SMA
Tauhid
Tafsir
Sorof
Nahu
Muto Insya'(1) Muto Insya'(2)
Hadis
Feqah
Wednesday 6 February 2013
ANALISA SMA 2012
ANALISA SMA 2012
SEKOLAH MENENGAH ARAB DARUL FALAH
Link : Analisa SMA 2012
download : Analisa SMA2012
Tuesday 5 February 2013
Organisasi
Pengetua
Norizah Binti Baharom
GPK 1
Mohd Hisham Bin Mohamad
Mohd Hisham Bin Mohamad
Guru Diniah
Abdul Malek Bin Mat Yasin
Syukur Bin Ismail
Hasan Bin Marof
Ismail Bin Zubir
Jumahaton Binti Borhan
Nurul Hidayah Binti Abas
Abdul Malek Bin Mat Yasin
Syukur Bin Ismail
Hasan Bin Marof
Ismail Bin Zubir
Jumahaton Binti Borhan
Nurul Hidayah Binti Abas
Thursday 31 January 2013
JADUAL KELAS TUSYEN JAN - FEB
KELAS TUISYEN SMA
SEKOLAH MENENGAH ARAB DARUL FALAH
SESI 2013
SEKOLAH MENENGAH ARAB DARUL FALAH
SESI 2013
Masa :
8.15 – 9.45 malam
Tempat : Kelas 4F & 4N
Tempat : Kelas 4F & 4N
JANUARI
HARI KELAS
TARIKH
|
4F
|
4N
|
ISNIN
21/1/2013
|
TAFSIR
|
AL-QURAN
|
SELASA
22/1/2013
|
AL-QURAN
|
TAFSIR
|
RABU
23/1/2013
|
FEQAH
|
NAHU
|
ISNIN
28/1/2013
|
NAHU
|
FEQAH
|
SELASA
29/1/2013
|
FEQAH
|
MUTOLAAH
|
RABU
30/1/2013
|
MUTO
|
FEQAH
|
FEBRUARI
HARI KELAS
TARIKH
|
4F
|
4N
|
ISNIN
4/2/2013
|
TAFSIR
|
NAHU
|
SELASA
5/2/2013
|
NAHU
|
TAFSIR
|
RABU
6/2/2013
|
HADIS
|
TAUHID
|
ISNIN
18/2/2013
|
TAUHID
|
HADIS
|
SELASA
19/2/2013
|
FEQAH
|
MUTOLAAH
|
RABU
20/2/2013
|
MUTOLAAH
|
FEQAH
|
ISNIN
25/2/2013
|
NAHU
|
TAFSIR
|
SELASA
26/2/2013
|
TAFSIR
|
INSYA’
|
RABU
27/2/2013
|
INSYA’
|
SOROF
|
GURU KELAS TUISYEN
AMY : NAHU , SOROF
AZJ : INSYA' , FEQAH
HSM : TAUHID , TAFSIR
ISZ : MUTO , HADIS
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN DINIAH
SENARAI RANCANGAN TAHUNAN SUBJEK DINIAH
1) RANCANGAN TAHUNAN AL-QURAN
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
2) RANCANGAN TAHUNAN NAHU
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
3) RANCANGAN TAHUNAN SOROF
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
4) RANCANGAN TAHUNAN MUTOLAAH
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
5) RANCANGAN TAHUNAN INSYA'
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
6) RANCANGAN TAHUNAN TAUHID
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
7) RANCANGAN TAHUNAN FEQAH
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
8) RANCANGAN TAHUNAN TAFSIR
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
9) RANCANGAN TAHUNAN HADIS
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
10) RANCANGAN TAHUNAN SIRAH
TINGKATAN 2
1) RANCANGAN TAHUNAN AL-QURAN
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
2) RANCANGAN TAHUNAN NAHU
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
3) RANCANGAN TAHUNAN SOROF
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
4) RANCANGAN TAHUNAN MUTOLAAH
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
5) RANCANGAN TAHUNAN INSYA'
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
6) RANCANGAN TAHUNAN TAUHID
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
7) RANCANGAN TAHUNAN FEQAH
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
8) RANCANGAN TAHUNAN TAFSIR
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
9) RANCANGAN TAHUNAN HADIS
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
TINGKATAN 3
TINGKATAN 4
TINGKATAN 5
10) RANCANGAN TAHUNAN SIRAH
TINGKATAN 2
Monday 21 January 2013
SUKATAN MATAPELAJARAN FEQH TINGKATAN EMPAT
SUKATAN MATAPELAJARAN FEQAH TINGKATAN EMPAT
SMA ( JAIM ), MELAKA
BAHAGIAN : ( فقه العبادة )FEQH IBADAH
TAJUK
|
الموضوع
|
Bersuci
|
الطهارة
|
Wudhu’
|
الوضوء
|
Istinja’
|
الإستنجاء
|
Samak
|
الدّباغ
|
Perkara yang membatalkan wudhu’
|
نواقض الوضوء
|
Mandi
|
الغسل
|
Apa yang diharamkan ke atas orang yang dalam keadaan haid, junub dan nifas
|
ما يحرم على الحاءئض والجنب ولنّفاس
|
Menyapu ke atas kedua khuf
|
المسح على الخفين
|
Tayammum
|
التّيمم
|
Najis
|
النّجاسة
|
Labels:
FEQH
Friday 18 January 2013
BOLEHKAH BELAJAR ILMU TANPA BERGURU??
Sejak kebelakangan ini, kita sering kedengaran seruan dan juga saranan supaya mendalami perbahasan para ulama cukup sekadar berpandukan buku-buku yang dibeli sahaja tanpa perlu merujuk dan bertalaqqi dengan para ulama.
Mereka juga turut merasa yakin dengan kefahaman sendiri seolah-olah menyamakan taraf ilmu agama yang sangat rumit dan memerlukan penjelasan daripada para ulama dengan ilmu-ilmu keduniaan yang lain.
Maka muncullah golongan tertentu yang merasakan diri mereka sudah cukup layak untuk masuki di dalam bidang ini hasil bacaan buku semata-mata.
Gejala ini mengundang pelbagai kesan negatif di antaranya kelemahan mereka memahami dan mendalami perbahasan sesuatu bidang ilmu itu dengan gambaran yang sebenarnya.
Ini kerana ilmu Islam bukan sahaja mencakupi fakta dan kenyataan semata-mata, bahkan ia memerlukan kefahaman yang jelas daripada dada-dada para alim ulama yang mengambil ilmu daripada ulama terdahulu sehinggalah sampai kepada Rasulullah SAW.
Tanpa bimbingan daripada ulama atau guru, jikalau berlaku salah kefahaman ketika membaca, seseorang itu akan terus sesat dengan kefahamannya tadi bahkan terus menyesatkan orang lain pula.
Disebabkan itulah muncul kenyataan bahawa belajar agama seorang diri dengan buku semata-mata tanpa bimbingan ulama/guru seumpama bergurukan syaitan (walaupun kebanyakkan ulama berpendapat kenyataan ini bukan hadis tetapi Ibnu Arabi di dalam kitabnya al-Futuhat al-Makiah berpendapat bahawa kenyataan ini adalah hadis).read more
Labels:
TAZKIRAH
Monday 7 January 2013
Subscribe to:
Posts (Atom)